dinsdag 23 juni 2015

Nee zeggen en regie

Ik werk als docent en onderwijsontwikkelaar op een school. Afgelopen jaar heb ik een sabbatical gehad, ik had veel te lang te hard gewerkt en heb een jaar 'bijgetankt'. Heerlijk. Kan het iedereen aanraden.
Het fijnste het afgelopen jaar was dat ik zelf de regie had over mijn agenda. Als ik ja of nee op iets zei, was dat 'gewoon' zo. Alle gevolgen van het ja en nee waren ook voor mezelf. Dat wil ik graag meenemen naar het komende studiejaar, alhoewel ik weet dat dat niet 100% haalbaar zal zijn, een streven is mooi en perceptie is alles ;-)
Tragiek in deze is dat hoe goed een planning van het management of een voornemen van mezelf ook is, mijn ervaring met 15 jaar HBO onderwijs is dat deze altijd op enig moment wordt bijgestuurd, bijgesteld, herordend, teruggeroepen, gereactiveerd of geactiveerd, gereshuffeld of opgeschud, whatever wordt door de roosterdienst, bizarre excelsheets, binnenvallende studenten, omvallende collega's, tegen-of meevallende managers, ontstane of juist uiteengevallen projectgroepen, in- en externe audits, plotseling onvoorziene reglementswijzigingen in wat dan ook en als dat allemaal niet gebeurt dan is er wel een bommelding of een verhuizing.
Hoe te zorgen dat ik die regie voor het komende studiejaar behoud, ondanks alle te verwachten en bovenstaand benoemde verstoringen? Of laat ik het zo stellen: hoe te zorgen dat ik in ieder geval het idee heb dat ik de regie behoud ;-)

1. als ik voor iets gevraagd word zeg ik niet direct ja of nee
2. er mag zelfs wel 24 uur zitten tussen de vraag en het antwoord 
3. alles waar direct ja of nee op moet worden geantwoord laat ik aan anderen over
4. als ik ergens nee op zeg hoef ik me niet (altijd) te verantwoorden
5. als iemand mij toch weer vraagt, terwijl ik nee heb gezegd, blijf ik nee zeggen
6. ik hoef geen ja te zeggen omdat niemand anders ja zegt
7. als ik ergens ja op heb gezegd en dat iets verandert, kan ik alsnog nee zeggen
8. als ik ergens ja op heb gezegd en dat iets verandert, kan ik mijn 'ja' bijstellen
9. als ik ergens nee op heb gezegd en mijn collega zegt ja, bemoei ik me niet met mijn collega maar laat het hem/haar zelf uitzoeken
10. en op alles waar ik geen ja of nee op kan zeggen zeg ik: ik weet het niet. (en let op de punt achter die zin)

Ben benieuwd. Vandaag liep het al mis. Ik werd gevraagd voor een bepaalde klus en wilde daar eind van de week antwoord op geven. Aan het eind van het gesprek zegt mijn manager, dus dan hoor ik donderdag van je. Bij het weglopen zeg ik ja hoor, ik laat het je zsm weten.
Aaaarghhh.... daar gaan we weer. Vrijdag is het eind van de week. Niet donderdag.
OK dan voor jou zal ik het je donderdag laten weten... voor deze keer.
It isn't easy to teach an old dog new tricks ;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten