dinsdag 11 augustus 2015

Via een PhD project naar een nieuw huis

De afgelopen vijf maanden zijn we druk geweest met de aankoop van een nieuwe woning en de verkoop van onze eigen woning, wat uiteindelijk alle tijd en ruimte in mijn hoofd voor mijn onderzoeksvoorstel ten bate van mijn PhD compleet heeft opgeslurpt. Gedurende die vijf maanden heb ik mij regelmatig afgevraagd of dat 'erg' was en hoe 'erg' het was. Ik heb uiteindelijk besloten dat het niet erg was, immers, door schade en schande wijs geworden, weet ik dat ik niet alles tegelijk kan.
Zo kan ik ook niet alles tegelijk lezen wat ik aan boeken koop of artikelen verzamel. Het boek 'The Happiness Project' van Gretchen Rubin, had ik in februari aangeschaft, nog voordat het daadwerkelijk tot me doordrong dat het onderzoeksvoorstel, waar ik op dat moment hard aan werkte, niet zou worden afgerond binnen de tijd die ik er voor genomen had. Iets wat feitelijk in mijn 'systeem' ondenkbaar is: ik hou me altijd aan deadlines, sterker nog, ik schep er genoegen in zaken voor een deadline af te hebben, zodat ik als een van de eersten (waar gaat het over denk ik nu) 'klaar' ben.
Uiteindelijk heb ik het boek gelezen. Elke dag wat bladzijden voor het slapen gaan of zo af en toe tussendoor. Er stond zoveel in het boek,  na een of twee pagina's legde ik het vaak weer weg om te reflecteren over hoe dat nu bij ons ging, in ons gezin, in onze relatie, met mezelf, in mijn werk, mijn hobby... Al met al een geweldig boek over hoe de auteur in een jaar tijd probeert meer geluk te vinden in haar 'gewone bestaan'. Geen wereldreis, geen beklimming van de Himalaya, geen moeder Theresa-achtige grote zaken. Ik vond veel wat ze over zichzelf constateerde, vertaald naar mijn context van mijn onderzoeksvoorstel en mijn zoeken naar een nieuw evenwicht tijdens mijn sabbatical, een feest van herkenning. Blijkbaar was ik niet de enige die simpel gewoon gelukkiger wilde zijn. Want dat was wat ik had gezegd, helemaal aan het begin toen ik besloot een sabbatical te nemen: ik wil gewoon weer kunnen genieten zonder te denken ik moet dit of ik moet dat. En ja, het is best wel elitair... iets wat Rubin ook perfect analyseert, die gedachte ... en dat je daar tijd voor kunt nemen enzovoort. Maar daar gaat het niet om ... (een zinnetje overigens wat maar in mijn hoofd blijft rondzingen bij veel commentaar wat gegeven wordt op van alles: daar gaat het niet om. Samen met het zinnetje van Joep van 't Hek bij zijn Oudejaarsconference van afgelopen jaar: wat was ook alweer de vraag?)
Rubin is, aan de hand van een aantal regels, (afgeleid van) het bestuderen van enorm veel literatuur & chitchat over geluk, het formuleren van concrete richtlijnen (geen doelstellingen ;-) ) in de vorm van: 'sta elke dag 15 minuten eerder op zodat je aangekleed bent voordat de kinderen wakker worden', bewust een jaar bezig geweest met 'geluk'. Het boek beschrijft in 12 hoofdstukken de 12 maanden van haar jaar, 12 maanden 'work in progress'. Elke maand staat in het teken van een bepaald thema: vitaliteit, huwelijk/relatie, werk, ouderschap, ontspanning, vriendschap, geld, spiritueel, hobby/passie, aandacht (mindfulness), houding en uiteindelijk alles bij elkaar: boot camp perfect. Het mooie van het boek vind ik dat de uitspraken van de auteur zijn gebaseerd op wat zij in haar leven als moeder, vrouw van, en als zelfstandig werkend persoon ervaart in combinatie met allerlei onderzoek wat is gedaan naar allerlei vormen van geluk (van Schopenhauer via Csikszentmihalyi tot Oprah en weer terug).  Het mooie vind ik ook dat ze volmondig toegeeft dat haar lang niet alles lukt en lang niet alles van toepassing is op hoe zij geluk ziet of ervaart, ook al zijn het nog zulke prachtige uitgangspunten van zeer beroemde filosofen, wetenschappers, fitness- en foodexperts of andere deskundigen: 'You can choose what you do but you can't choose what you like to do'.

Van de 12 maanden die ik heb gehad in mijn sabbatical ben ik in grote lijnen, zo'n maand of 4 bezig geweest met herstel- en onderhoudswerk voor mijn 'body & mind' ... your body matters, aldus Rubin, een maand of 3 heb ik besteed aan het herformuleren en herschrijven van mijn onderzoeksvoorstel en aan het me afvragen of dit echt was wat ik de komende 5 jaar wilde gaan doen ... the days are long but the years are short, aldus Rubin  ... om vervolgens de maanden erop volkomen 'in flow' te gaan voor ons nieuwe huis... one of the best ways to make yourself happy is to make other people happy; one of the best ways to make other people happy is to be happy yourself, aldus Rubin... Veel zaken die Rubin noemt welke bijdragen aan geluk, zoals bijvoorbeeld het starten van een blog (die was ik al gestart), of het beginnen aan een activiteit, tekencursus, mijn facebookpagina buitenenzijn heb ik inderdaad afgelopen jaar gedaan, ik had er eindelijk tijd voor, wat een geluk :-)

Voorlopige conclusie na feitelijk een jaar van mijn eigen happiness project? Ik hou ze voor mezelf maar deze waren die van Rubin ... (Rubin, p. 11, The Happiness Project) en ik herhaal ze hier zodat ik ze makkelijk nog eens na kan lezen en kan kijken hoe ik er zelf in sta ... tbv de nu regelmatig ingeplande onderhoudsbeurt ;-)
1. Be Gretchen (wees jezelf)
2. Let it go
3. Act the way I want to feel
4. Do it now
5. Be polite and be fair
6. Enjoy the process
7. Spend out
8. Identify the problem
9. Lighten up
10. Do what ought to be done
11. No calculation
12. There is only love






Geen opmerkingen:

Een reactie posten